In gesprek met Enexis en TenneT over netcongestie

De druk op het elektriciteitsnet neemt toe. Ook ondernemers krijgen steeds vaker te maken met netcongestie. Uitbreiden, verduurzamen of elektrificeren is daardoor niet altijd vanzelfsprekend. Toch zijn er vaak meer mogelijkheden dan je denkt.

Op woensdag 16 september 2026 organiseert VNO-NCW Brabant Zeeland, samen met Enexis en TenneT, de bijeenkomst Ondernemen in tijden van netcongestie bij LAB 0.73 in Den Bosch. Tijdens deze bijeenkomst gaan ondernemers in gesprek met Omar Karimian van Enexis en Eugène Baijings van TenneT over de actuele ontwikkelingen op het elektriciteitsnet en de gevolgen voor bedrijven.

Wat kun je de komende jaren verwachten? Welke ruimte is er nog binnen de huidige beperkingen? En welke stappen kun je vandaag al zetten, ook als uitbreiding van je aansluiting niet mogelijk is?

Naast de toelichting van Enexis en TenneT is er ook aandacht voor een praktijkcasus van een ondernemer die laat zien wat er wél kan. Een concreet voorbeeld van slimmer energiegebruik en innovatieve oplossingen die nu al toepasbaar zijn.

Programma

15.30 uur – Ontvangst
16.00 uur – In gesprek met Enexis en TenneT
17.00 uur – Praktijkcasus: wat kan er wél?
17.30 uur – Vragen en interactie
18.00 uur – Netwerkborrel

Praktische informatie

Datum: woensdag 16 september 2026
Tijd: 16.00 – 18.00 uur, exclusief inloop en netwerkborrel
Locatie: LAB 0.73 Enexis, Orthen 61 in Den Bosch

Wil je weten wat netcongestie betekent voor jouw onderneming én welke mogelijkheden er vandaag al zijn om verder te komen? Meld je dan aan via de ledenapp van VNO-NCW Brabant Zeeland. Lukt dit niet? Stuur dan een mail naar academy@vnoncwbrabantzeeland.nl.

Deelname is kosteloos. Bij afmelding na donderdag 10 september 12.00 uur of bij no-show wordt €35,- excl. btw in rekening gebracht.

Meer nieuws 

Samen werken aan toekomstbestendig Rietvelden

27 juni 2025|

Op 15 mei ontvingen we gedeputeerde Stijn Smeulders en wethouder Ralph Geers voor een inspirerend werkbezoek aan bedrijventerrein De Rietvelden. De dag startte in de De Gruyterfabriek, waar we de delegatie meenamen in de eerste resultaten van het programma Grote Oogst én de verduurzamingsaanpak van het pand zelf. Vervolgens werd een bezoek gebracht aan SMART Hub Logistics/ZES, waar de innovatieve inzet van een mobiele batterij werd toegelicht — een krachtig en concreet voorbeeld van energietransitie in de praktijk. Het programma werd afgesloten met een lunch en presentatie in het indrukwekkende TAS-gebouw van SYNRG: hét voorbeeld van duurzaam bouwen en toekomstgericht ondernemen. Deze dag maakte

Groendus doet onderzoek naar netcongestie

27 juni 2025|

Wat kunnen bedrijven doen tegen netcongestie? We benoemden het al eerder: het elektriciteitsnet raakt vol, te vol. Door de groei van het aantal zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s en elektrificerende bedrijven kan het net de druk niet meer aan. Hierdoor kunnen bedrijven moeilijk uitbreiden of verduurzamen. Voor veel bedrijven op Rietvelden – Vutter – Ertveld is of wordt dit op korte termijn een probleem. Daarom start Groendus binnenkort met een onderzoek onder deelnemende bedrijven op onze bedrijventerreinen. Hoe kunnen zij hun energieverbruik slimmer, duurzamer én toekomstbestendig organiseren? In de verdiepende analyse brengt Groendus in kaart hoe de huidige en toekomstige verbruiksprofielen van de deelnemende bedrijven

Onderzoek gedeelde ruimte op het elektriciteitsnet

25 maart 2025|

Het elektriciteitsnet raakt steeds voller door de groei van zonnepanelen, windmolens, elektrische auto’s en elektrificerende bedrijven. De huidige kabels kunnen deze stijgende vraag niet aan en het verzwaren van het netwerk zal nog jaren duren. Dit betekent dat bedrijven moeilijk kunnen uitbreiden of verduurzamen. Netbeheerders roepen bedrijven op om tijdens piekmomenten minder stroom te gebruiken, zodat er meer ruimte komt op het net door gezamenlijk gebruik van lokale energiehubs. Smart Energy Hubs (SEH) bieden een oplossing door energie efficiënter te benutten. Deze hubs gebruiken slimme systemen om de opwek, opslag en het gebruik van duurzame energie te coördineren. Ook op bedrijventerrein Rietvelden – Vutter

Rapportage energiebesparingsmaatregelen

15 november 2024|

Op dit moment heeft slechts 44% van de Nederlandse bedrijven met een energiebesparingsplicht hun rapportage ingediend. Ook in de gemeente ’s-Hertogenbosch ligt dit percentage rond het landelijke gemiddelde. Valt jouw bedrijf in de categorie die jaarlijks minimaal 50.000 kWh stroom of 25.000 m³ aardgas verbruikt? Dan ben je volgens het Activiteitenbesluit milieubeheer verplicht om alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uit te voeren en hier elke vier jaar over te rapporteren. Sinds 1 juli 2023 geldt dit ook voor de installatie van zonnepanelen. De rapportage over jouw maatregelen moest uiterlijk 1 december 2023 bij de Rijksdienst voor

Ga naar de bovenkant