De druk op het elektriciteitsnet neemt toe. Ook ondernemers krijgen steeds vaker te maken met netcongestie. Uitbreiden, verduurzamen of elektrificeren is daardoor niet altijd vanzelfsprekend. Toch zijn er vaak meer mogelijkheden dan je denkt.
Op woensdag 16 september 2026 organiseert VNO-NCW Brabant Zeeland, samen met Enexis en TenneT, de bijeenkomst Ondernemen in tijden van netcongestie bij LAB 0.73 in Den Bosch. Tijdens deze bijeenkomst gaan ondernemers in gesprek met Omar Karimian van Enexis en Eugène Baijings van TenneT over de actuele ontwikkelingen op het elektriciteitsnet en de gevolgen voor bedrijven.
Wat kun je de komende jaren verwachten? Welke ruimte is er nog binnen de huidige beperkingen? En welke stappen kun je vandaag al zetten, ook als uitbreiding van je aansluiting niet mogelijk is?
Naast de toelichting van Enexis en TenneT is er ook aandacht voor een praktijkcasus van een ondernemer die laat zien wat er wél kan. Een concreet voorbeeld van slimmer energiegebruik en innovatieve oplossingen die nu al toepasbaar zijn.
Programma
15.30 uur – Ontvangst
16.00 uur – In gesprek met Enexis en TenneT
17.00 uur – Praktijkcasus: wat kan er wél?
17.30 uur – Vragen en interactie
18.00 uur – Netwerkborrel
Praktische informatie
Datum: woensdag 16 september 2026
Tijd: 16.00 – 18.00 uur, exclusief inloop en netwerkborrel
Locatie: LAB 0.73 Enexis, Orthen 61 in Den Bosch
Wil je weten wat netcongestie betekent voor jouw onderneming én welke mogelijkheden er vandaag al zijn om verder te komen? Meld je dan aan via de ledenapp van VNO-NCW Brabant Zeeland. Lukt dit niet? Stuur dan een mail naar academy@vnoncwbrabantzeeland.nl.
Deelname is kosteloos. Bij afmelding na donderdag 10 september 12.00 uur of bij no-show wordt €35,- excl. btw in rekening gebracht.
Meer nieuws
Nieuwe ronde gesprekken over circulariteit: doe mee met de pelotonaanpak
Binnen Grote Oogst werken we samen aan toekomstbestendige bedrijventerreinen. Circulariteit is daar een belangrijk onderdeel van. Want slimmer omgaan met grondstoffen, materialen en reststromen is niet alleen goed voor het milieu, maar kan ook bijdragen aan lagere kosten, minder verspilling en nieuwe kansen voor samenwerking. De afgelopen periode zijn er al verschillende gesprekken gevoerd met bedrijven op Rietvelden, De Vutter en Ertveld. Zo bezocht Jacklien Quirijnen, namens het Grote Oogst Programma onder andere Hamer Infra, CWS Hygiëne, BIM, StageLight, Holweg en HKS. Tijdens deze bezoeken werd gekeken naar de praktijk van het bedrijf: welke materialen worden gebruikt, welke reststromen komen vrij, waar zitten
Collectieve inzamelronde afval
Kosteloos afval laten ophalen bij jouw bedrijf Ondernemersvereniging RIVU organiseert samen met gemeente ’s-Hertogenbosch meerdere collectieve inzamelrondes. Tijdens deze rondes halen we gratis stapelbare pallets en elektronica op alle bedrijventerreinen in Den Bosch. Zo zorgen we samen voor minder afval, meer hergebruik en een circulaire economie. Meld je eenvoudig aan via het formulier hieronder Wat is de collectieve inzamelronde? Tijdens de collectieve inzamelronde komen professionele inzamel- en verwerkingspartners kosteloos bij je langs om afvalstromen op te halen die vaak blijven liggen of onnodig worden opgeslagen. De inzamelronde is onderdeel van het programma Grote Oogst en bedoeld om ondernemers te ontzorgen én grondstoffen opnieuw
Subsidies voor duurzaam ondernemen in ’s-Hertogenbosch: dit zijn de actuele mogelijkheden
Werk je aan energiebesparing, verduurzaming van je pand, klimaatadaptatie, duurzame mobiliteit of circulariteit? Dan zijn er vaak meer subsidiemogelijkheden dan je misschien denkt. Alleen… het aanbod verandert regelmatig en de regelingen zijn verspreid over verschillende loketten. Om ondernemers op weg te helpen, heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch een actueel overzicht samengesteld van subsidieregelingen voor duurzaam ondernemen. In dit interactieve overzicht vind je onder andere mogelijkheden op het gebied van: energiebesparing energietransitie klimaatadaptatie duurzame mobiliteit circulariteit Denk bijvoorbeeld aan fiscale regelingen zoals EIA en MIA/Vamil, subsidies voor warmtepompen en isolatie, ondersteuning bij flexibel elektriciteitsgebruik, klimaatadaptieve maatregelen of circulaire innovatieprojecten. Van inzicht naar
Uitnodiging Ledenpartnerdag
Zet vrijdag 19 juni alvast in je agenda, want dan organiseren we onze Ledenpartnerdag. Een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen, samen iets actiefs te ondernemen en de dag ontspannen af te sluiten met een lekkere BBQ. We ontmoeten elkaar vanaf 15.30 uur bij IJM Outdoor bij de IJzeren Man in Vught. Om 16.30 uur start het programma en vanaf 18.30 uur staat de BBQ voor ons klaar. Voor deze middag is het handig om makkelijke kleding te dragen en schoenen aan te trekken die tegen een spatje water kunnen. Neem ook gerust een droge set
































